Tuesday, August 14, 2012

Gastrik Melanda...



Semenjak bulan puasa ni aku kerap jugak kena gastrik & pedih ulu hati...kadang2 tu sampai muntah barulah rasa lega.  Gastrik ni melanda aku bukannya di waktu siang hari.  Tapi ketika tidur barulah ia datang menyerang....rasanya amat2lah tidak selesanya aku.



Aku dah lama sebenarnya tak kena gastrik.  Aku kurangkan minum ice ketika berbuka puasa.  Minum air panas jerlah....Bila rasa gastrik ni dah hilang...badan aku akan lemah dan mengantuk sangat2...

Apa itu Gastrik????
Ia disebabkan oleh ketidakseimbangan kandungan asid dan pepsin di dalam usus.  Pengeluaran asid yang berlebihan akan menyebabkan terjadinya ulser.  Ia mudah menyerang juga disebabkan oleh masa makan yang tidak teratur.  Tambahan pulak kalau suka makan nenas, junk food, jeruk basah & kering, mee segera, minuman bergas.  Selain itu, kalau kita suka makan makanan yang berangin seperti pisang, nangka, cempedak, udi, keledek.....perghhhh...semua benda ni aku suka.
Memakan makanan yang pedas jugak boleh terjadinya pedih ulu hati & gastrik.
Makanan yang bercuka juga tak boleh makan yerr...Stresss pun boleh menyebabkan terjadinya gastrik.

Susahkan??? apa yang aku perasan...aku kalau dah lapar sangat...aku tak boleh makan roti.  Nanti gastrik suka menyerang aku. 

Pagi tadi aku mmg dah ada appointment utk amek darah (medical checkup).  Jadinya aku terus jumpa doc...dapatlah dua jenis ubat....sila makan ubat yer...


No comments:

Post a Comment