Thursday, August 2, 2012

Menu-menu berbuka puasa dan sahur

Gambar hiasan pakcik google

Aku pasti sangat2....ini adalah perkara yang sentiasa berada kat fikiran golongan ibu khususnya..
betul tak????

Kebiasaanya pada bulan puasa aku mmg agak rajin memasak..
tapi tidaklah aku memasak menu2 yang  hebat2 belaka
menu2 yang biasa2 sahaja

Kami biasanya akan membeli ayam/udang/sotong/daging/ikan dan macam2 lagi pada hari minggu
pastu...bila dah siap2 siang semuanya...simpanlah kat dalam peti sejuk...
lepas sahur...aku dah fikirkan nak masak apa balik kerja nanti...
bahan2 yang beku..mestilah dinyahbekukan (huhu betulker? penggunaan ayat ni???) terlebih dahulu

Jadinya, balik jer kat rumah teruslah....marathon memasak...
Aku tak nak amek irfan dari taska awal2 sebabya...bila dia dah terbau masak2 ni..mulalah dia buat perangai...
nanti masak pun tak siap...kalau en suami blk lambat..aku akan amek dia kat taska pukul 7..

Menu masakan aku biasanya dua jenis termasuklah sayur2
masa memasak biasanya 1 jam sahaja...
Aku cuba masak masakan kegemaran en suami & irfan..
setakat ni...irfan tak cerewet pasal makanan...apatah lagi kalau aku masak ayam masak lemak cili padi/sup ayam/apa2 luah yang masak lemak....tapi taklah hari2 berlemak...
yang penting dapat latih irfan berpuasa....

Peningkan?? hari2 dok fikir nak masak apa......
Aku rasa happy sangat2 bila irfan kata "ibu masak terbaeklahhh"
pandai jer budak montel ni amek ati aku...
Hari ni nak masak tomyam.....hehe

No comments:

Post a Comment