Tuesday, August 2, 2011

kisah 1 Ramadhan 1432

Mcm ni ceritanya........
Hari isnin/1 Ramadhan lepas, kami sekeluarga singgah sekejap (hehe sekejap ker...dekat 1 jam tuuu) kat bazar ramadhan Parit Raja.  Malas pulak nak memasak, lagipun takut lambat sampai jb kelam-kabut jadinya.  Bila sampai ke destinasi, irfan tertido kat dlm kereta.  Jadi, mr hubby pun kejutkan dia...haaa masa ni mulalah dia buat perangai ...mengamuk dlm kereta.  Lepas kami pujuk2 barulah dia nak keluar dari kereta...Aku ingatkan dah ok..rupa2nya mood dia masih tak ok lagi...entah apa hanginnya dia pun pukullah ayah.  lepas tu aku pujuk dia suruh berenti menangis..malu orang tengok..irfankan hero..hero tak blh menangis macam ni.

lepas tu,kami pun meneruskan perjalanan mencari juadah untuk berbuka puasa....haaa...inilah hasilnya...


Nasi putih, air tauhu, kepak madu, pedal madu, ayam rangka, ayam upin ipin, ikan pari bakar, popia dan magelek.  Ikan bakar tu siap kena order dulu ...banyak pesanan katanya.  Menu biasa2 jerk..kata mr hubby kalau lama lagi kat bazar entah apa2 makanan jerk yg dibeli.  Ini pun sepanjang perjalanan dari parit raja ke jb ...kami menahan perut...baunya  perghhhhhh menusuk2 idung tau...tahan jerk....  Sebenarnya, masa buka puasa aku hanya larat makan ikan pari separuh jerk....perut dah penuh..itulah nafsu membeli makanan berbuka puasa.  Meja cumil....tersepit2 nak  letak makanan...hehehe


Kurma  hidangan wajib berbuka puasa.  Irfan pernah tanya kat aku,

"Ibu, kenapa bila puasa jer mesti ada kurma"

aku pun jawablah....

"Sebab makan kurma ni sunat hukumnya dan banyak khasiatnya...lagipun sedapkan kurma ni..manis..."

Hari pertama puasa..irfan berjaya bertahan sampai pukul 11 pagi jerk..minum air pastu pukul 1 lebih barulah dia makan

Bila lepas berbuka puasa.... buat apa yang patut.....jadi kami pun merehatkan diri tgk tv.  Lepas tu kamipun terlelap...rasanya masa tu pukul 11 malam.  Irfan kejutkan aku katanya nak susu...Aku malas nak layan...hahhaha aku memanglah pemalas buat susu.  pastu dia pun diam dan sambung tido...tak lama lepas tu aku terdengar suara budak menangis teresak2...akupun berpaling kat dia...aku tgk dia menangis ngan air mata bercucuran...aku pelik jugak ...takkanlah sebab tak dapat susu dia blh menangis sampai macam ni...  Bila aku tanya..nak tau apa dia jawab...ni jawab sambil  lap air mata yang tak berenti2 mengalir...

"irfan sedih...irfan salah."

kenapa???

"sebab irfan pukul ayah masa kat bazar ramadan tadi...kesian ayah...mesti ayah sakit....irfan salah ibu.."

Alahai...sedih aku mendengarnya...aku pun cakap kat dia...irfan pergilah minta maaf ngan ayah..

"irfan malu bu..."

Itulah irfan....hatinya mula terusik.  Nampak gaya mcm kuat tapi sebenarnya dalam hati ada taman.  Sebelum ni, irfan pun pernah menangis teresak2 dalam bilik bilik sambil lap air mata ngan selimut sebab terlalu sedih sangat tgk ayah sakit ...kaki patah susah nak berjalan....sedih katanya...

Eh...topik lain pulak yer... dah lama tak dapat kad raya..dulu masa aku sekolah rendah..siap jual kad raya tu...best..pastu biasanya bila hari kedua puasa dah dapat kad hari raya..teringat dulu..sampai jer sekolah parking basikal..kawan2 dah berlari kat kita nak kasi kad hari raya..itulah kenangannya di sekolah rendah penghulu salleh.  Rindunya ngan sekolah ni ek...

No comments:

Post a Comment