Sunday, September 11, 2011

Anak

Ya!
mmg anak aku baru sorang...aku & mr hubby mmg nak anak lagi...
tapi?
semua tu...ketentuan Allah.  


Sepanjang musim beraya ni mmg aku dapat pertanyaan tentang anak bertalu2.  Ayat2 biasa yg aku kena....

"hai....satu ni ker anaknya.  Tak nak tambah lagi?"
"irfan tu ligat sebab tak der adik..kalau dah ada adik nanti...eloklah tu?
"merancang ker?"
"tak nak tambah anak lagi ke?"
"irfan nak adik tu....."

Tapi, setiap kali ditanya aku masih lagi mempu tersenyum walau pun hati ni perit nak terima.  Soal anak bagi aku cukup sensitif.  Orang2 yg bertanya macam ni...tak ingat ker...semuanya Allah yg tentukan.  Salah ker ada anak satu??????Rezeki setiap orang tak sama...boleh fikir tak sebelum bertanya.  Tapi persoalan2 spt di atas aku masih blh layanzzzz lagi...

Tapi....statement di bawah ni mmg bikin aku panazzzz

Akak R : Penat ke?
Aku  :  hehe penat skit...
Akak R : Alah ...anak satu jer..bukannya penat sangat..

Aku betul-betul sentap ngan statement ni...terguris ati aku tau..tapi entah macam mana aku blh jwb dengan intonasi yg agak keras.  Apa yg pasti akak R ni tersenyap seketika. Aku jawab

"Anak satu ker...anak 5 ker..sama jer.  penat tetap penat!!!"

akak ni yg terkezut terus jawab

"tapi kan...sebenarnya org jangan salah faham.  Anak sorang ni sebenarnya lagi banyak ragamnya"

Har har harr
ayat cover line.  
aku tau...akak R ni tak berniat langsung nak sentapkan hati aku ni..tapi terlepas cakap.  Ini menunjukkan ia seolah2 biasa diperkatakan dengan orang lain.  Tapi...kena ingat...bercakap ni janganlah ikut sedap mulut jer. Aku mmg teringin sangat nak anak pompuan.  Sampaikan aku amik anak abg long aku yg bongsu ni jd anak angkat aku.  Aku teringin tgk org lain beraya ngan baju sedondon ngan anak pompuan.  Aku cakap mcm ni bukannya aku tak bersyukur dengan dengan kurniaan Allah.  Tapi....entahlah susah aku nak luahkan mcm mana.  

Sabo jerlahhh....

No comments:

Post a Comment