Monday, November 7, 2011

Sambutan Hari Raya Aidil Adha & Majlis Qurban & Potong Jambul


Sambutan Hari Raya Aidil Adha meriah sangat2
mula2 kami sambut mlm raya dan pagi raya di kg mertua di Kg Bagan Laut Rengit
sepanjang perjalanan aku dok ckp ngan hubby...
apasal macam lambat jer ni...hahhaha kemaruk nak sampai kg
Irfan pulak tengah lena di ulit mimpi...
sampai kampung pun dah pkl 10.30 mlm
Mak mentua dah siap rebus nasi impit + masak sambal kacang
frust tau...sebab aku mmg tunggu2 nak blaja buat sambal kacang ni....
nampak gayanya...makan jerlah

Sebenarnya, aku terharu gak ngan bapak mentua dan mak mentua aku ni...
dua2 tak sihat sangat..
terperanjat aku bila sampai kampung bahan2 nak buat lodeh semua dah siap
pastu ayam2 pun dah dibersihkan siap diperap...
rasa bersalah pulak sebab balik lambat
tapi...nak buat mcm mana...saya menunggu en hubby balik keje...pkl 7.30 baru dia sampai rumah
lebih kurang pkl 8.30 malam barulah kami bertolak balik kampung......

Pagi raya pkl 6 aku dah bangun....
tolong2 apa yang patut
kemas2 rumah...
hubby pulak tolong gosok baju....
lepas tu irfan, hubby & abah p solat 
sempat jugaklah irfan dok mengadap org tengah buat korban lembu
bersungguh2 dia becerita ngan aku...

siap semuanya...
kami pun bertolak balik ke kampung aku di Kg Pedada Kuning, Batu Pahat
sampai jerk..lembu dah di sembelih & kerja2 melapah sedang dijalankan










Qurban & Aqiqah
kami rewang adik beradik jerk....

Gambar2 persiapan kenduri doa selamat dan potong jambul

ayahanda our masterchef

ayam di goreng dulu....pastu nak masak ayam sambal


persiapan nak buat rojak darat

daging direbus dulu sebelum di masak




haha ...berat tak??

ayam sambal

rojak darat

bunga telur

pinggan mangkuk yang akan digunakan


 bunga rampai

berzanji


bunga telur spesel utk potong jambul

rambut yang dipotong di masukkan kat dalam air kelapa ni..

 Majlis kenduri ni bermula lepas asar...ramai jugak orang kampung yg datang...meriah sangat2
bukan senang nak kumpul semua 10 orang adik beradik..inilah masanya
masing2 bergotong-royong...eratkan silaturrahim

aku selitkan sedikit gambar2 irfan & the gang




 riang ria di hari raya

No comments:

Post a Comment